6 cruciale criteria om een vakman te beoordelen vóór je hem je professionele klus toevertrouwt
Een goede vakman vinden, het lijkt soms op de lotto winnen. Zeker als je bedrijf snel een betrouwbare partner nodig heeft voor een renovatie, schilderwerk of andere serieuze werken. Je hebt geen tijd te verliezen, maar je wil ook geen kat in een zak. Dus : hoe weet je of je met de juiste persoon in zee gaat ?
Franchement, ik heb het zelf al eens goed fout gedaan. Een aannemer in de regio Caen, goed ogende offerte, vriendelijke babbel… en dan ? Week na week vertraging, telefoons onbeantwoord, en uiteindelijk heb ik zelf moeten schilderen (en geloof me, dat wil niemand). Als ik toen eerst had gekeken op een site als https://artisan-peintre-14.fr, waar je écht kunt zien wie ervaring heeft en wie niet, had ik mezelf flink wat kopzorgen bespaard.
Dus voilà, hier zijn 6 concrete criteria om een vakman te beoordelen vóór je een handtekening zet.
1. Transparantie van de offerte – duidelijk of rookgordijn ?
Een goede vakman is duidelijk. Punt. Geen vage termen als “diverse werken” of “materiaal naar behoefte”. Wat krijg je, wanneer, voor hoeveel ? Staat er 3 lagen verf of gewoon “schilderwerk”? Vraag jezelf af : kan ik deze offerte aan mijn boekhouder geven zonder 10 vragen te krijgen ?
Tip : check of de btw apart vermeld staat. Je wil niet achteraf ontdekken dat de “mooie prijs” eigenlijk nog 21% duurder is.
2. Reputatie online én offline – wat zegt de buurt ?
Google is je beste vriend… maar ook je instinct telt. Check Google Reviews, Facebook, Trustpilot – oké, dat is de standaard. Maar vraag ook gewoon rond. “Hé, ken jij iemand die met die schilder gewerkt heeft ?” Soms zegt één opgetrokken wenkbrauw van de buurman meer dan dertig online sterren.
3. Beschikbaarheid – te snel vrij ? Da’s verdacht.
Let op : als een vakman zegt “ik kan morgen al beginnen”, dan moet er een belletje gaan rinkelen. Want alle goede vaklui zitten vol. Altijd. Misschien niet maanden, maar een paar weken wachttijd is normaal. Te snel beschikbaar ? Misschien omdat z’n vorige klant afgezegd heeft. En dat is zelden een goed teken…
4. Ervaring met bedrijven – niet elke klusser snapt B2B
Een aannemer die bij particulieren werkt, is niet per se klaar voor de noden van een bedrijf. Heb je een kantoor dat overdag toegankelijk moet blijven ? Moeten deadlines écht gehaald worden omdat je personeel wacht ? Dan wil je iemand die al eerder met bedrijven werkte. Vraag naar concrete referenties. “Heb je al eens een kantoorpand van 500 m² gedaan ?” – als hij dan begint te stotteren, weet je genoeg.
5. Opvolging & communicatie – krijg je antwoord, of radio stilte ?
Simpel : hoe reageert hij op je eerste berichten ? Stuurt hij een duidelijke mail terug ? Of krijg je een kort “ja is goed” via WhatsApp om 23u27? Dat zegt veel. Goede vakmensen communiceren professioneel, houden je op de hoogte en zijn bereikbaar als er iets schuift.
Persoonlijk test ik dat altijd : ik stel een extra vraag over materiaal of planning. Reageert hij met geduld en uitleg ? Of zucht hij tussen de regels ? Dan weet ik waar ik aan toe ben.
6. Verzekeringen en garanties – heeft hij z’n zaken op orde ?
Oké, dit is saai. Maar o zo belangrijk. Vraag expliciet of hij een BA-verzekering heeft. Vraag naar garantie op het werk. Sommige vaklui geven 2 jaar, anderen durven 10 jaar aanbieden – da’s niet niks. En als hij zegt “ik werk al 20 jaar, ik heb dat niet nodig”… dan zou ik juist twee keer nadenken.
En nu, jouw beurt
Je staat op het punt iemand te betalen voor een werk dat je professioneel imago mee bepaalt. Dus ja, neem de tijd. Lees tussen de lijnen. Vraag door. En vertrouw op je gevoel, maar niet alleen op je gevoel.
Heb jij al eens een vakman ingehuurd waar je spijt van had ? Of juist eentje die je business gered heeft ? Laat het weten – ik ben benieuwd naar jouw verhalen.
Laat een antwoord achter